Periodòncia

La periodòncia és el conjunt de tècniques que tracten i mantenen sana la geniva. Les malalties periodontals que es tracten habitualment són la gingivitis i la periodontitis (molt freqüents a la població) i estan causades per bactèries. Es desenvolupen generalment en pacients fumadors, amb un ritme de vida estressant i o amb predisposició genètica. El tractament de les malalties periodontals consisteix en realitzar neteges i o raspats (neteges més profundes) per tal d’eliminar les bactèries causants de la infecció.

Què és la Periodòncia?

La periodòncia és la branca de l’Odontologia que s’encarrega del tractament de les malalties que afecten les genives i l’os que sosté les dents, és a dir, de les malalties periodontals.

La causa principal de l’aparició de les malalties periodontals és una acumulació excessiva de bacteris a les dents i genives a causa d’una higiene insuficient. Aquests bacteris provoquen un envermelliment i sagnat de les genives i poden arribar a causar lesions greus als teixits.

Quins tipus de malalties de les genives hi ha?

Hi ha diversos tipus de malaltia periodontal però els dos més importants i freqüents són la gingivitis i la periodontitis.

Gingivitis

La gingivitis és una malaltia comuna i lleu de les genives caracteritzada per la inflamació de les genives. Està causada per l’acumulació de placa bacteriana a les dents, cosa que pot provocar irritació, envermelliment, inflor i de vegades sagnat de les genives durant el raspallat o l’ús de fil dental. Si no es tracta, aquesta malaltia pot desembocar a una periodontitis.

Periodontitis

La periodontitis és una malaltia de les genives més avançada que la gingivitis. La periodontitis no només afecta les genives, sinó que també l’os que envolta i subjecta les dents. Aquests teixits es van destruint, deixant la dent sense subjecció i feble, de manera que es poden desplaçar, crear espais entre ells i, finalment, caure. La periodontitis es desenvolupa generalment a partir de la gingivitis no tractada, on l’acumulació de placa bacteriana condueix a la formació de bosses periodontals, pèrdua òssia i eventualment pèrdua de les dents. Els símptomes poden incloure genives vermelles, inflamades, sensibles, sagnat durant el raspallat, mal alè persistent i eventualment mobilitat dental. La periodontitis requereix tractament professional per controlar la infecció.

Com sé que tinc malaltia periodontal?

Els símptomes de la malaltia periodontal són:

• Genives envermellides i més tendres
  • Sagnat de genives en raspallar-se les dents, en utilitzar el fil dental o fins i tot de manera espontània
  • Les dents semblen ser més llargues perquè les genives s’han retret i es veuen les arrels.
  • Mobilitat de les dents
  • Abscessos al voltant de les dents
  • Mal alè o mal gust a la boca.
  • Desplaçament de les dents
  • Aparició d’espais foscos entre les dents de vegades acompanyats amb retenció d’aliments
  • Canvis a la mossegada de les dents (dolenta oclusió)

Prevenció de la malaltia periodontal

Hem de raspallar-nos les dents almenys dues vegades al dia amb un raspall de cerres suaus i fer servir fil dental diàriament per eliminar la placa bacteriana i les restes d’aliments. El raspallat ha de durar 2 minuts i ens pot ser útil tenir un rellotge al davant mentre ens raspallem per controlar el temps.

La vida del raspall és d’uns 3 mesos, passat aquest temps és convenient canviar-lo, ja que perd efectivitat.

El raspall es pot fer servir amb una petita quantitat de dentifrici. Al mercat hi ha molts tipus de pasta dental , cadascuna amb objectius específics segons el cas (anticàries, desensibilitzants, desinfectants, …). Serà el dentista qui l’informi sobre quina és la pasta adequada per al seu cas.

Hi ha també uns raspalls específics per netejar l’espai que hi ha entre les dents si aquest és massa ampli. Aquests raspalls són els anomenats interproximals.

També podem esbandir-nos amb col·lutoris per tal de reforçar la neteja, pensi, però, que sols no eliminen la placa bacteriana, però sí que es poden fer servir després del raspallat de les dents, per completar l’acció de la pasta.

Mai no és tard per adquirir uns bons hàbits, i per això el nostre dentista o higienista ens poden ajudar a aconseguir una bona tècnica d’higiene dental ia detectar àrees que mereixen una atenció especial durant el raspallat.

En què consisteix el tractament de la malaltia periodontal?

En el cas de la gingivitis, en general, es pot solucionar amb el raspallat correcte i l’ús apropiat del fil dental. Una bona salut bucal ajudarà a evitar la formació de placa.

Una Higiene Dental Professional duta a terme pel dentista o l’higienista és l’única manera d’eliminar l’acumulació de placa que s’ha endurit i convertit en tosca. El seu dentista o higienista netejarà les dents per eliminar la tosca per sobre i just per sota de la vora de la geniva.

En el cas de la periodontitis, el tractament és més complex ja que és una malaltia més greu. El tractament inicial consisteix en un Raspat Periodontal, el qual consisteix en l’eliminació mitjançant instruments específics -curetes- del càlcul dental que es troba tant a sobre com a sota de les genives. Aquests raspats es fan per quadrant i generalment sota anestèsia local. En altres casos més greus es realitzarà un Tractament Quirúrgic en què es fa una petita cirurgia per arribar al fons de les lesions i poder reduir les bosses periodontals infectades.

Per prevenir la malaltia periodontal després del tractament, és fonamental obeir les recomanacions de l’odontòleg, mantenir una bona higiene bucal diària i acudir a revisions periòdiques per comprovar que la boca es troba en bon estat.